Min arbetsgivare vill inte min död!

Jag jobbar med mjukvaruutveckling, främst i eget bolag, men har tidigare haft anställningar som programmerare. Jag har haft turen att ha mycket trevliga arbetsgivare och detta inlägg vänder sig bara mot en absurd effekt av immaterialrätten (i nuvarande version)

Vad gäller upphovsrätten så skyddas mina program under hela min livtid + ett antal år efter min död. Intressant nog övergick den kommersiella rätten till all programvara jag skapade under min förra anställning automatiskt till min arbetsgivare. Enligt myten kan man förhandla kring detta vid ingången av anställningen men i verkligheten så får inte utvecklare jobb om de inte går med på detta och de dör då av svält eller tvingas till socialbidrag.

Nu uppstår den komiska situationen att tidigare arbetsgivare äger den kommersiella ensamrätten till de av mina verk som skapades under min anställning, men deras möjlighet att tjäna pengar på min anställning upphör först ett antal år efter min död.

Dags för en reform av upphovsrätten?

One response to “Min arbetsgivare vill inte min död!

  1. Ja, tyvärr finns det ju de som förlorar jobbet p g a sitt engagemang i medborgarrättsrörelsen…

Kommentera

